بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود تحقیق آماده قالب word با عنوان طلاق از منظر قرآن ۱۲ ص

طلاق از منظر قرآن

سوره طلاق

 این سوره در ((مدینه)) نازل شده و داراى 12 آیه است. 

محتواى این سوره به دو بخش عمده تقسیم مى شود. 

بخش اول هفت آیه نخستین سوره است که پیرامون طلاق و مسائل مربوطبه آن سخن مى گوید. 

 

 

بـخش دوم که در حقیقت انگیزه اجراى بخش اول است از عظمت خداوند،و عظمت مقام رسول او، و پـاداش صـالـحـان ، و مـجازات بدکاران ، بحث مى کند، ومجموعه منسجمى را براى ضمانت اجراى این مساله مهم اجتماعى ارائه مى دهد،ضمنا این سوره نام دیگرى نیز دارد و آن سوره ((نسا قصرى)) (بر وزن و معنى صغرى) در مقابل سوره معروف نسا است که ((نسا کبرى)) مى باشد. 

در حـدیثى از پیغمبراکرم (ص) آمده است : ((هرکس سوره طلاق را بخواند (و آن را در برنامه هاى زندگى خود به کار بندد) بر سنت پیامبر از دنیا مى رود)). 

                                          به نام خداوند بخشنده بخشایشگر. 

                                         شرایط طلاق و جدائى :.

در نـخستین آیه روى سخن را به پیامبراسلام (ص) به عنوان پیشواى بزرگ مسلمانان کرده سپس یـک حکم عمومى را با صیغه جمع بیان مى کند، مى فرماید: ((اى پیامبر! هر زمان خواستید زنان را طـلاق دهـیـد در زمـان عـده آنـهـا را طلاق گویید)) (یـا ایها النبى اذا طلقتم النسـافطلقوهن لعدتهن). 

یـعـنـى ، صیغه طلاق در زمانى اجرا شود که زن از عادت ماهیانه پاک شده ، و باهمسرش نزدیکى نکرده باشد. 

و این نخستین شرط طلاق است. 

سپس به دومین حکم که مساله نگهداشتن حساب عده است پرداخته ،مى فرماید: ((و حساب عده را نگه دارید)) (واحصوا العدة). 

دقیقا ملاحظه کنید که سه بار زن ، ایام پاکى خود را به پایان رساند و عادت ماهیانه ببیند، هنگامى کـه سـومین دوران پاکى پایان یافت ، و وارد عادت ماهیانه سوم شد، ایام عده سر آمده و پایان یافته است. 

قابل توجه این که : مخاطب به نگهدارى حساب عده ، مردان هستند، این به خاطر آن است که مساله ((حـق نـفـقـه و مسکن)) برعهده آنهاست ، و همچنین ((حق رجوع)) نیز از آن آنان است ، وگرنه زنان نیز موظفند که براى روشن شدن تکلیفشان حساب عده را دقیقا نگه دارند. 

بـعـد از ایـن دسـتور، همه مردم را به تقوا و پرهیزکارى دعوت کرده ، مى فرماید:((و از خدائى که پروردگار شماست بپرهیزید)) (واتقوااللّه ربکم). 

او پـروردگار و مربى شماست ، و دستوراتش ، ضامن سعادت شما مى باشد،بنابراین فرمانهاى او را به کار بندید و از عصیان و نافرمانیش بپرهیزید. 

بـعـد بـه ((سـومـین)) و ((چهارمین)) حکم ـکه یکى مربوط به شوهران و دیگرى مربوط به زنان اسـت ـ پـرداخته ، مى فرماید: ((نه شما آنها را ازخانه هایشان ، بیرون کنید و نه آنها (در دوران عده) بیرون روند)) (لا تخرجوهن من بیوتهن ولا یخرجن). 

گـرچه بسیارى از بى خبران ، این حکم اسلامى را به هنگام طلاق اصلا اجرانمى کنند، و به محض جارى شدن صیغه طلاق ، هم مرد به خود اجازه مى دهد که زن را بیرون کند، و هم زن خود را آزاد مـى پـندارد که از خانه شوهر خارج شود و به خانه بستگان بازگردد، ولى این حکم اسلامى فلسفه بـسیار مهمى دارد، زیرا علاوه برحفظ احترام زن ، غالبا زمینه را براى بازگشت شوهر از طلاق ، و تحکیم پیوندزناشوئى ، فراهم مى سازد. 

پـشت پا زدن به این حکم مهم اسلامى که در متن قرآن مجید آمده است سبب مى شود بسیارى از طـلاقـهـا بـه جـدائى دائم مـنـتهى شود، در حالى که اگر این حکم اجرا مى شد، غالبا به آشتى و بازگشت مجدد منتهى مى گشت. 

ولـى از آنـجـا کـه گـاهـى شـرائطـى فـراهـم مـى شـود کـه نگهدارى زن بعد از طلاق درخانه طـاقـت فـرسـاسـت ، به دنبال آن پنجمین حکم را به صورت استثنا اضافه کرده ،مى گوید: ((مگر این که کار زشت آشکارى انجام دهند)) (الا ان یاتین بفـاحشة مبینة). 

مـثـلا آنقدر ناسازگارى ، بدخلقى ، و بدزبانى با همسر و کسان او کند که ادامه حضور او در منزل ، باعث مشکلات بیشتر گردد. 

بـه دنبال بیان این احکام به عنوان تاکید مى افزاید: ((اینها حدود و مرزهاى الهى است و هرکس از حـدود الـهـى تجاوز کند به خویشتن ستم کرده)) (وتلک حدوداللّه ومن یتعد حدوداللّه فقد ظلم نفسه). 

چرا که این قوانین و مقررات الهى ضامن مصالح خود مکلفین است. 

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 12

حجم :  18   kb

مبلغ قابل پرداخت 20000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد