بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود تحقیق آماده قالب word با عنوان جایگاه و اهمیت کار در اسلام و قرآن ۱۵ ص

جایگاه و اهمیت کار در اسلام و قرآن

تن آسایی و کاهلی دور کن                                           بکوش و ز رنج تنت سور کن 

که اندر جهان گنج بی رنج نیست                                    کسی را که کاهل بود گنج نیست 

همه کالبد مرد را کوشش است                                       اگر بخت بیدار در جوشش است 

 

 

یکی از ارکان های اساسی در زندگی اجتماعی، جهاد و کار و کوشش انسان ها می باشد. کار و فعالیت در جامعه دارای نقش و کارکرد اساسی است. کار و جهاد، یک جامعه را به مرزهای توسعه و ترقی نزدیک ساخته و باعث آبادانی و رشد آن سرزمین می شود، علاوه بر آن کار و فعالیت، نتایج ارزنده ای را در جسم و روح انسان دارد. با توجه به فواید و نتایج مثبت کار در اجتماع و روحیه فرد، آموزه های اسلام به کار و جهاد اهمیت زیادی می دهد. 

کار کردن فقط به معنای داشتن شغلی معین در جامعه نمی باشد، بلکه فرد باید در هر جایگاه و هر سنی، اهل سعی و کوشش باشد و بتواند در شکوفایی مادی و معنوی و رشد اجتماع، نقش مفیدی ایفا نماید. ارزش کار، فقط به لحاظ مادی و کسب درآمد و ثروت نیست، کار همگانی باعث رشد و توسعه یک جامعه گشته و کشور را به سوی شکوفایی اقتصادی و پیشرفت اجتماعی سوق می دهد و اعضای آن جامعه را انسان هایی فرهیخته و سالم بار می آورد.

کار و کوشش یکی از نمودهای شکر گذاری از نعمت ها و الطاف خداوند می باشد. خداوند به انسان نعمت های زیادی عطا نموده و تمام نیازها و احتیاجات مادی و معنوی زندگی او را فراهم ساخته است، بهره برداری از این نعمت ها و کار و کوشش برای استفاده از آنها در جهت رشد جامعه، یکی از روش های قدردانی و سپاسگزاری از خداوند است.

کار و کوشش شبانه روزی از ویژگی های سیره انبیاء و ائمه اطهار بوده است. نگاهی به شیوه و روش زندگی رهبران دینی گویای این مسئله است که ایشان در کنار امور دینی و عبادت خداوند، از کار و فعالیت اقتصادی غافل نمی ماندند، پیامبر اکرم (ص) همواره، امت خویش را به کار و جهاد دعوت  می نمودند، ایشان در زمینه اهمیت معنوی کار و جهاد می فرمایند: «کسی که روزی خود را با کار و تلاش تهیه کند، در قیامت در شمار انبیا قرار می گیرد و ثواب آنان را دریافت می کند.» (1)

حضرت علی (ع) نیز در کنار اینکه به فرایض و امور معنوی می پرداختند، به صورت شبانه روزی به اموری چون باغداری، کشاورزی و حفاری قنات مشغول بودند و در جهت پیشرفت و ترقی مادی و اقتصادی جامعه تلاش می نمودند.

حضرت صادق (ع) نیز با اینکه در زمینه گسترش علم و دانش فعالیت می نمودند، به کشاورزی و کار در مزرعه نیز می پرداختند. امام کاظم (ع) نیز در مزرعه خودشان به فعالیت مشغول بودند. 

بیکاری و تنبلی باعث می شود تا انسان نتواند نیازها و خواسته های خود را تأمین نماید و سربار دیگران شود. رسول اکرم (ص) به یارانش فرموده اند: «ملعون من القی کلّه، علی النّاس. هر کس بار زندگی خود را بر دوش مردم اندازد، ملعون است.» (2) 

انسان باید سعی نماید با کار و فعالیت نیازها و احتیاجات خود را برطرف کند.

انسان با کار و پشتکار می تواند به هدف و آرمان زندگی خود دست یابد. جهاد و کوشش وسیله ای است که فرد را به سوی اهداف و مقاصدش رهنمون می سازد. تنها با سعی و تلاش می توان به هدف های بلند و بزرگ دست یافت. کار و فعالیت باعث بی نیازی فرد از دیگر افراد گشته و احساس عزت نفس و کرامت را در وجود انسان ایجاد می نماید.

چنین فردی خود را بی نیاز دیده و هرگز در برابر دیگران، دست نیاز خود را پیش نمی کشد. باید کاری را انتخاب نمود که به فعالیت رسمی و شرعی مربوط باشد و اشتغال کاذب یا غیر قانونی نه تنها مثمر ثمر نبوده، بلکه باعث تخریب و عقب ماندگی جامعه می گردد. بنابراین توجه به نوع و سنخ فعالیت اقتصادی و مطابقت دادن آن با اصول شرعی و قانونی جامعه لازم می باشد.

اسلام که دینی است فطری و اجتماعی، به همین ملاحظه، کسب و کار را واجب شمرده و برای افرادی که بی کار می نشینند ارزشی قایل نشده است. در اسلام، هر فرد باید طبق سلیقه و ذوق خود، یکی از این همه حرفه و صنعت که خدای متعال فکر انسان را به سوی آن ها هدایت فرموده است، انتخاب کند و از این راه روزی خود را به دست آورد و باری از بارهای اجتماعی را به دوش کشیده، در آسودگی مردم بکوشد.

خدای متعال می فرماید: و ان لیس للانسان الا ما سعی؛ انسان تنها به وسیله کوشش و کار می تواند به جایی برسد. (3) و از این جا است که بی کاری در اثر تنبلی در اسلام، شدیدا ممنوع است. 

اهمیت کار و کارگر در روایات

رسول گرامى اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) دست کارگرى را که بر اثر کار و فعالیت ورم کرده بود، بلند کرد و فرمودند: « این دستى است که هیچگاه آتش جهنم آن را نمى سوزاند؛ این دستى است که خدا و رسولش آن را دوست مى دارد. کسى که از دسترنج خود روزى اش را فراهم کند، خداوند با نظر رحمت به او مى نگرد».

از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل شده است: « همانا خداوند بنده پیشه ور امین را دوست دارد»

در روایت دیگر است: «کسى که سربار جامعه باشد، نفرین شده است» .

شخصى نزد رسول خدا از مردى که زیاد به عبادت پرداخته بود و کار نمى کرد، یاد نمود. حضرت فرمودند: چه کسى مخارج زندگى او را بر عهده دارد، گفتند: یکى از برادرانش. فرمود: برادرش از وى عابدتر است.

در هنگامى که امام باقر (علیه السلام) در زمین مزروعى خود مشغول کار و فعالیت بود، شخص جسورى عبور کرد و دید آن حضرت کار مى کند. رو به حضرت کرد و گفت: در این حال اگر مرگ تو فرا رسد، جواب خداوند را چه مى دهى، امام در پاسخ او فرمودند: اگر در این حال مرگم فرا رسد، در حالى که در طاعت و عبادت پروردگارم مى باشم، از دنیا مى روم.

 آثار و اهمیت کار در زندگی بشر

برای این که از اهمیت کار و عمل در زندگی بشر و تاثیرات و نقش آن آگاه شویم، نگاهی گذرا به برخی از آثار و پیامدهای کار براساس تفسیر و تبیین قرآن می اندازیم تا با تفکر در آثار و کارکردهای کار، توجه و اهتمام ویژه ای به مساله کار به ویژه کار نیک داشته باشیم و اجازه ندهیم تا فرصت های غیرقابل تکرار به سادگی از دست برود و در آخرت انگشت ندامت و حسرت به دندان بگیریم.

۱) شخصیت سازی: یکی از مهم ترین تاثیرات شگرف کار و عمل در مساله شخصیت سازی نهفته است به این معنا که انسان ها از نگاه قرآن همانند هیولای نخستین و ماده ابتدایی هستند که به سبب انفعال شدید، قابلیت هرگونه تغییر و تحولی را دارند. بنابر این انسان معمولی و طبیعی به طور عادی هرگونه تغییر و تحول و تبدلی را بر می تابد و به هر شکلی در می آید. از این رو استاد علامه حسن زاده آملی (حفظه الله) انسان را جنس الاجناس می داند که قابلیت تبدیل و تحول به هر ماهیت نوعی را می یابد؛ زیرا انسان می تواند به اشکال و قالب های بسیار متنوعی در آید که دیگرجانداران از آن بی بهره اند. براساس تفسیرقرآنی، انسان می تواند از جماد فروتر شود و از ملک پران گردد به گونه ای که در مقام مظهریت صادر نخستین در آید و در ««قاب قوسین او ادنی» (نجم، آیه ۹) نشیند.

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 15

حجم :  245   kb

مبلغ قابل پرداخت 20000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد