بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود تحقیق آماده قالب ورد با عنوان مهولات_محولات 15 ص

آشنایی با واژه مه ولات(مهولات_محولات)


آشنایی با واژه مه ولات را بصورت متصل و پیوسته هم با املای مهولات و هم محولات هم نوشته اند، ولی در بیشتر متون تاریخی به صورت متصل و با«ح» و یا « ﻫ» نوشته شده است.

محولات به فتح اول و کسر ثالث تلفظ می شود، اهل محل عقیده دارند که مه ولات را باید با « ﻫ» نوشت،چرا که اینجا در اصل ماه ولایت یا ولایت ماه بوده است که بعدها به مقتضای قلب و تخفیف، مه ولات (مهولات_ محولات) شده است.

 

 

مورخین معروف مانند این فندق (در تاریخ بیهق) و حافظ ابرو و فصیمی خوافی در آثار خود مه ولات را با املای محولات نگاشته اند و سایرین مه ولات را به« ﻫ» یعنی مهولات به کار برده اند. در این اواخر هم به صورت رسمی اداری آن را به صورت جدا، یعنی مه ولات به سازمان ها ابلاغ کرده اند.

اما با املای مه ولات به صورت محولات و حذف و تبدیل ها نمی توان به ریشه ی اصلی مه ولات رسید، مگر این که مه ولات را همان ماه ولایت بدانیم و با همان املای مهولات یا مه ولات که با ریشه اوستایی و پهلوی آن یعنی گاهنبار مدیوزرم (Gahenbar Mediuzarm) باستانی که به معنای _ ماه پایه_ جایگاه ماه_ سرزمین ماه_ ماه ولایت_ و یا مادی لات (سرزمین رودخانه ای) که دارای پیوند تاریخی فرهنگی و جغرافیایی می باشد مرتبط بدانیم که بیشتر می تواند حکایت کننده ی گذشته های تاریخی فرهنگی و جغرافیایی این سرزمین باشد.

و برای روشن شدن مطلب و اطلاعات بیشتر واژه مه ولات را به صورت های مختلف تجزیه و ترکیب و تحلیل مورد بررسی قرار می دهیم تا به نتایج بهتر و روشن تری دست یابیم.


ریشه یابی لغوی و اصطلاحات گوناگون مه ولات


ماه ولایت و مفهوم کلی آن

واژه واه ولایت دارای دو بخش ماه+ ولایت است.

بخش نخست_ ماه:

ماه یکی از کرات آسمانی است که به دور زمین می چرخد و در فارسی به آن مه و ماچ و مانگ گفته می شود و به عربی آن را قمر می گویند. (فرهنگ عمید)

ماه در گاهشماری ایرانیان قدیم 30 روز است و هر سال 12 ماه و هر ماه نام مخصوصی دارد، مانند فروردین ماه_ تیر ماه_ مهر ماه_دیماه و غیره... و به عربی به آن شهر می گویند.

بخش دوم_ ولایت:

ولایت: شهر = سرزمین- منطقه- وطن – محل زندگی آبا و اجدادی و محل زندگی دائمی و همیشگی انسان.

ولایت: به شهرهایی که یکنفر والی بر آن فرمانروایی می کند و در اصطلاح جغرافیایی شامل قسمتی از یک ایالت (استان) که شامل یک شهر و توابع آن می باشد ولایت گفته می شود. (فرهنگ عمید)

ولایت: به معنای سرپرستی و فرمانروایی و پادشاهی و نیز به معنی دوستی و محبت و قرابت و خویشی از ریشه ولی می باشد.


مفهوم کلی ولایت ماه یا ماه ولایت


با توجه به آنچه توضیح داده شد، معنا و مفهوم کلی ماه ولایت یا ولایت ماه عبارت است از سرزمین سبز و خرمی که سبزه زار است و تاثیرات ماه و خورشید در فراوانی نعمت در آن مشاهده می شود و نیز مرکز و محل زندگی انسان و پرورش حیوانات گوناگون در طول تاریخ است و همچنین مقر حکومت والی و جایگاه ارتباط انسان هاست و از بعد سیاسی نیز پایگاه نمایندگان حکام و شاهان و دولت ها و از بعد کشاورزی و اقتصادی کانون آبادی های گوناگون اجتماعی- انسانی-اقتصادی- سیاسی و عمرانی است.

ماه ولایت- جایگاه ماه و منطقه مورد نظر ماه و محل دوست داشتنی ماه که نفوذ آن و پرتو مهتاب آن در کل موجودات آب و خاک و هوا و گیاه و حیوان و انسان ساری و نافذ است و چون ولایت اوست می تواند نشیمنگاه او و مقر حکومت و فرمانروایی اش باشد و مردم ولایت ماه برخوردار از مواهب و تاثیرات ماه بوده که این تأثیرات در اعتقاد مردم مه ولات نیز مطرح است.

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 15

حجم :  21   kb

مبلغ قابل پرداخت 17000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنیددر صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد