بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود تحقیق آماده قالب ورد با عنوان جیگ و فیکسچر ۲۰ ص

طراحی ابزار

طراحی ابزار(جیگ وفیکسچر)عبارت است از فرآیند طرح،محاسبه وایجاد روش ها وفنونی که برای افزایش بازدهی وبهره وری تولید ضروری هستند.به کمک این فرآیند است که صنایع قادر شده اند ماشین آلات وابزارهای خاص مورد نیازشان رابرای رسیدن به تولید با ظرفیت بالا به خدمت بگیرند.فرآیند طراحی در حدی از کیفیت عرضه میشود که هزینه های تولید یک محصول متعادل بوده وقابل رقابت با تولیدات مشابه باشد.

 

 

فرآیند طراحی ابزار در سلسله مراحل تولید،بین فرایند طراحی محصول و تولید محصول واقع میشود.طراحی ابزار باید فرآیندی در حال تغییر،پویا وخلاق باشد.

اهداف طراحی ابزار

هدف اصلی در طراحی ابزار افزایش تولیدبا در نظر گرفتن کیفیت مورد نیاز و همچنین کاهش هزینه های تولید است.برای رسیدن به این هدف،طراح لازم است اهداف زیر را در نظر بگیرد.

*ابزار هایی با عملکرد ساده خلق کند تا حداکثر بازدهی اپراتور تأمین شود.

*ابزارهای طراحی شده به گونه ای باشد که بتوان قطعه کار را با کمترین هزینه توسط انها تولید کرد.

*با به کار گیری این ابزارها،تولید با گیفیت مستمر ویکنواخت حاتصل گردد.

*بتوان از یک ماشین تولیدی،تولید بیشتری گرفت.

*طراحی ابزار به گونه ای باشد که به کارگیری آن به صورت غلط توسط اپراتور ممکن نباشد.

*ابزار ها از موادی ساخته شود که عمر کاری مناسبی داشته باشد.

*ایمنی اپراتور در به کار گیری ابزار رعایت شود.

جیگ و فیکسچر

جیگ ها و فیکسچرها وسایل نگهدارنده‌ای هستند که با به کارگیری آنها میتوان قطعات مشابه هم را با دقت مورد نیاز تولید نمود.با استفاده از این وسایل، موقعیت ابزارهای برشی نسبت به قطعه کار مشخص می‌گردد.برای تأمین این نظر،جیگ وفیکسچر به گونه‌ای باید طراحی وساخته شودکه بتوان قطعه‌کار را پس از قراردادن ومحکم کردن در آن ،به راحتی ماشینکاری کرد.

جیگ وفیکسچر از نظر عملکرد بسیار به هم شباهت دارند،تفاوت این دو در نحوه هدایت ابزار به سمت قطعه کار است.از نقطه نظر قطعات به کار رفته ، نظیر پین های قرار و قطعات تعیین موقعیت ، جیگ و فیکسچر با هم مشابه هستند.میتوان گفت که تفاوت اصلی بین این دو در جرم وحجم آنها است.با توجه به اینکه هنگام عملیات تولیدی به فیکسچرها نیروهای بیشتری وارد می شود،نسبت به جیگ مشابه ساختمان قویتر وبزرگتری دارد.

جیگ یا قید یک وسیله نگهدارنده مخصوص است که قطعه‌کار داخل آن نگه داشته شده یا روی آن قرار می گیرد تا عملیات ماشینکاری روی آن صورت گیرد.جیگ علاوه بر قطعه کار ابزار ماشینی را به صورت دقیق ،سریع و مطمئن هدایت می کند.معمولاً جیگ ها بوش های هدایت کننده از جنس فولاد سخت شده دارند و برای عملیات سوراخکاری ،برقوزنی ،قلاویزکاری وفرآیندهای مشابه به کار می‌روند. 

فیکسچر یا بند ،وسیله‌ای نگهدارنده است که فقط قطعه‌کار روی آن محکم می شود تا عملیات ماشینکاری روی آن انجام شود.با استفاده از فیکسچر می‌توان موقعیت ابزار برشی نسبت به قطعه‌کار را، با استفاده از فیلر یا دستگاه تنظیم کننده، تنظیم نمود.فیکسچر را باید روی دستگاه تولیدی محکم بست.فیکسچرها ابزار هایی برای موقعیت دهی ونگهداری قطعات هنگام براده‌برداری روی ماشینهای تراش، فرز، صفحه تراش،سنگ و اره هستند وهنگام جوشکاری ومونتاژ نیز استفاده میشوند.در فیکسچرها وسایل راهنمای ابزار وجود ندارد و ابزار براده‌برداری مستقیماً با قطعه‌کار در تماس است.

 قواعد زیادی هنگام طراحی جیگ و فیکسچر باید رعایت شود:

*اسکلت و چهار چوب اصلی قید بند باید به اندازه کافی محکم باشد تا در اثر نیروهای حاصل از ماشینکاری انحراف وپیچیدگی در آنها ایجاد نشود و در هنگام براده برداری لرزش ایجاد نگردد.

*چهار چوب ممکن است از قطعات مختلفی ساخته شود که این قطعات از طریق جوشکاری یا توسط پیچ ومهره به هم متصل می‌شوند.

*در هنگام برداشتن و بستن قطعه‌کار، کلیه حرکات ماشینکار منظم ودر حداقل زمان ممکن باشد.

*همه گیره ها،پین های قرار و موقعیت دهنده ها در معرض دید قرار داشته باشند ودر دسترس ماشینکار جهت تمیز کردن یا موقعیت دهی یا محکم کردن باشند.

*در طراحی قید وبست خروج براده در نظر گرفته شود تا براده ها به راحتی خارج شده ودر داخل قید وبست انبار نگردد زیرا وجود براده در وقت موقعیت دهی موٌثر است.

*قید و بست توانایی موقعیت دهی قطعات در حد مجاز تولرانس را داشته باشند.

*جایگزین کردن قطعه کار داخل قید و بست به راحتی صورت گرفته و قطعه‌کار در موقعیت صحیح قرار گیرد.

*همه اصول ایمنی جهت حفاظت ماشینکار رعایت گردد.

امتیاز های قید وبند

1- بهره‌وری

قید وبند؛علامت‌گزاری،استقرار وکنترل مکرر را حذف می نماید.این خاصیت زمان کاری را کاهش وبهره‌وری را افزایش می‌دهد.

2-قابلیت تعویض و جایگزینی

قید و بند کیفیت یکسانی در محصول پدید می آورد.هر یک از قطعات به طور صحیح در مجموعه متعلق به خود قرار دارند و تمامی قطعات مشابه قابلیت تعویض وجایگزینی را دارند.

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید.لطفا مشخصات خواسته شده را جهت پیگیری پرداخت دقیق وارد نمایید.

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 20 

حجم :  23   kb

مبلغ قابل پرداخت 20000  ریال

پس از پرداخت موفق وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید و می توانید فایل را دانلود کنید در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید.

نام و نام خانوادگی :

ایمیل :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد