بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

دانلود مقاله ارتقا شغلی فرهنگیان با عنوان روش تدریس و کلاسداری دینی ، عربی و قرآن

مقاله ارتقا شغلی فرهنگیان

چکیده

در تدریس و روش‌های مربوط به آن، چون در یک طرف معلم است و در طرف دیگر، شاگرد، در این میان، علم و تجربه است که با استفاده از « بیان » و « ابزار » انتقال می‌یابد. 


کلیدواژه

تدریس ، آموزش ، یادگیری ، دانش آموز ، دینی ، عربی ، قرآن

 

 

مقدمه

نکات مربوط به « روش تدریس » در محورهای زیر خلاصه می‌شود: 

الف. نکات عاطفی، روحی، فکری، اخلاقی و رفتاری 

ب. نکات علمی، تخصصی و مهارت‌های تجربی 

ج. نکات تدارکاتی و ابزاری و وسائل آموزشی. 

به تعبیر دیگر: این نکات شامل چند بخش می‌شود: 

1. آن‌چه به معلم مربوط می‌شود 

2. آن‌چه به شاگردان مربوط می‌شود 

3. آن‌چه به فضای آموزشی و کلاس مربوط می‌شود 

4. آن‌چه به زمان، ساعت و مقدار درس مربوط می‌شود 

5. آن‌چه به متن آموزش مربوط می‌شود 

6. آن‌چه به موضوع درس مربوط می‌شود. 

تذکر: 

برخی از نکات یاد شده و نیز آن‌چه به طور مبسوط آورده می‌شود، مختص تدریس در کلاس‌های جدید و با استفاده از تخته سیاه است و برخی نکات عام تدریسی است که شامل هر نوع تدریس، در هر جا و هر موضوع، حتی تدریس به سبک سنتی حوزه‌ها هم می‌شود. 

آن‌چه به معلم مربوط می‌شود؟ 

این ویژگی‌ها، مستلزم داشتن: 

الف. اطلاع از اصول روان شناسی 

ب. معلومات کافی در رشته مورد تدریس 

ج. مهارت علمی و تجربه کاری است. 

به تعبیر دیگر می‌توان چنین ترسیم کرد: 

چگونه باید باشد؟ 

معلم چگونه تدریس کند؟ 

چگونه رفتار کند؟ 

معلم، چگونه باید باشد؟ 

1. اطلاع کافی و تسلط بر موضوع درس داشته باشد؛ تا هم خوب تدریس کند و هم قادر به رفع شبهات باشد 

2. اعتماد به نفس، ایمان به توانایی خویش، خجالت نکشیدن و احساس حقارت نداشتن 

3. داشتن جربزه و قدرت اداره کلاس، روحیه قوی و مدیریت لازم 

4. تواضع، نداشتن غرور و خود بزرگ بینی.

5. اخلاق (خوش خلق، دل سوز، مؤمن به کار خویش و علاقه مند به معلمی(

6. نظم و انضباط وخوش قولی، توجه به « الگو » بودنش برای شاگردان. 

7. فصیح بودن، داشتن قدرت بیان و صدای دل نشین. 

چگونه تدریس کند؟ 

هر جلسه درس، از مجموعه‌ای آموزش‌ها، شیوه‌ها، تمرین‌ها و تکلیف‌ها تشکیل می‌شود. در هر نوبت، پیش از شروع، انجام کارهایی مقدماتی از قبیل: حضور افراد، بررسی و بازدید تکالیف درسی، تذکرات لازم و آماده سازی افراد برای گوش دادن و ایجاد شوق و انگیزه برای آموختن و بیان شیوه کار انجام می‌شود. آن‌گاه قسمت اصلی که ارائه طرح درسی است و سپس فعالیت‌های تکمیلی از قبیل خلاصه درس و جمع بندی سؤالات پایانی و ارائه تکلیف و تمرین و آزمون انجام می‌گیرد. 


مجموعه‌ای از این نکات به صورت زیر قابل بیان است: 

1. مطالعه و آمادگی قبلی و تهیه درس (مقدمه، مطلب اصلی، پروراندن، نتیجه گیری(

2. تفهیم مطلب، نه فقط گفتن و رد شدن بدون توجه به فهم مطلب توسط شاگردان (گفت و شنود با شاگردان، میزان فهم و تفهیم در کلاس را روشن می‌سازد(

3. ذکر اجمالی از درس قبل و جمع بندی مطالب در پایان درس ...

متن کامل را پس از پرداخت وجه می توانید دانلود نمایید

نوع فایل : word  فایل زیپ شده

تعداد صفحات 60

حجم :  670 kb

مبلغ قابل پرداخت 60000 ریال

پس از واریز وجه به صورت خودکار به صفحه دانلود هدایت می شوید در صورت هرگونه مشکل با پشتیبانی 09357668326 تماس بگیرید

http://nyfiresh.blogsky.com

نام و نام خانوادگی :

موبایل :

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد