بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه
بانک سوال دبستان گرمه

بانک سوال دبستان گرمه

بانک نمونه سوال ابتدایی متوسطه اول و دوم پایان نامه مقاله تحقیق کارآموزی کارورزی طرح توجیهی کار آفرینی پروژه

بگذارید معلمان، معلم بمانند و معلمی را از معلمان نگیرید...

یار دبستانی من / با من و همراه منی/ بغض من و آه منی / حک شده اسم من و تو یادش بخیر؛ برای ما معلم سروش آسمانی بود. کسی که این شعر و شعور را در کلاس برای بچه‌ها قرائت می‌کرد. او بود که الفبای محبت، عشق و صداقت را تعلیم می‌داد. معلمی که حالا نمی‌دانیم تمجیدش کنیم یا به تقدیرش بپردازیم. کلمه‌ای در شأن او نداریم؛ اما کوله باری از شأن و شخصیت او را ذخیره کرده‌ایم و در هر آن و هر زمان و هر مکان به یاد او هستیم.

  

جامعه‌شناسان می‌گویند: کلید توسعه هر جامعه آموزش و پرورش است. اگر می‌خواهید بدانید جامعه شما در ۲۰ سال آینده چگونه خواهد شد به آموزش و پرورش امروز آن نگاه کنید.

به راستی هیچ اندیشیده‌ایم که آموزش و پرورش در این سرزمین چه وضعیتی دارد؟
سوال این جاست که نقش آموزش و پرورش کشورمان در نظام فرهنگی دنیا چگونه است؟ چند درصد تولیدات علمی دنیا از آن ما می‌باشد؟ و آیا انجام فعالیت‌های علمی در ایران در مقایسه با استعدادهای ایران در سطح جهان رضایت‌بخش است؟ مگر نه این است که پیشرفت یک جامعه بدون توسعه فرهنگی غیرممکن است؟

پدیده وندالیسم، نگرش اقتصادی، مشارکت، مسائل محیط‌زیست، رسانه و ارتباطات زمانی نتیجه می‌دهد که بسترهای فرهنگی آن در جامعه آماده شود. امروزه غیر از آموزش و پرورش، ۱۷ سازمان دیگر مرتبط با فرهنگ و فرهنگ‌سازی در جامعه وجود دارند، البته همه می‌توانند در فرهنگ‌سازی موثر باشند اما زیربنای فرهنگ‌سازی مدارس و معلمان هستند. معلمان می‌دانند که ایران کشوری در حال توسعه است ..
ایرانیان مشکلات اقتصادی فراوانی دارند، اماخواسته‌های آنان نیز همیشه منطقی بوده است .
بگذارید معلمان، معلم بمانند و معلمی را از معلمان نگیرید !
...و این توقع را از دولتمردان دارند که اگر بودجه و پول نیست برای همه نباشد و اگر پول و بودجه هست برای همه باشد. سوال این است چرا کارمندی که در یک وزارتخانه‌ با مدرک همتای او کار می‌کند، گاه حدود سه برابر حقوق می‌گیرد؟!

اگر معلمان و مدارس نقش مهمی در توسعه دارند پس چرا این همه تبعیض وجود دارد؟

باور کنید عدالت مقدس‌ترین واژه‌ای است که انسان قبل از هر چیز آن را می‌خواسته است ..

به کدام سو می‌رویم؟

حال اگر معلم به جایی برسد که عدالت برایش بی‌معنا باشد، نظم چگونه به بار می‌آید و بعدها چه نتیجه‌ای خواهد داد و آیا شأن یک جامعه اسلامی و انسانی این گونه است؟ بیایید صادق باشیم و اندکی فکر کنیم و به تلاش معلمان حرمت بگذاریم و به آنها وعده ندهیم.

به قول نویسنده برزیلی پائولوکوئیلو: اول آنکه به وعده‌ها اعتماد نکن. جهان پر از وعده است، وعده ثروت، رستگاری ابدی، عشق مطلق. بعضی‌ها فکر می‌کنند که می‌توانند وعده هر چیزی را بدهند؛ دیگران هر وعده‌ای را که روزگار بهتری را برای آنها تضمین کند، می‌پذیرند. این که چه طور دیگر مشکل خودشان است، کسانی که وعده می‌دهند وفا نمی‌کنند به ناتوانی هم نمی‌رسند و همین بلا بر سر آنها می‌آید که دلشان را به وعده‌ها خوش می‌کنند و هم اوست که می‌گوید: کسی که نمک را به زیر قیمت می‌فروشد، حتما به شدت به پول احتیاج دارد .کسی که از این موقعیت استفاده می‌کند،نشان می‌دهد که به عرق و مبارزه یک انسان برای تولید نمک احترام می‌گذارد. 

بیایید بر معلم حرمت نهیم تا او با آسودگی بتواند نسلی خوب و سالم برای جامعه تربیت کند.

بگذارید از نامه‌ای که آبراهام لینکلن به آموزگار پسرش می‌نویسد، برایتان بگویم: به پسرم درس بدهید. او باید بداند که همه مردم عادل و همه آن‌ها صادق نیستند؛ اما به پسرم بیاموزید که به ازای هر شیاد، انسان صدیق هم وجود دارد. به او بگویید به ازای هر سیاستمدار خودخواه، رهبری جوانمرد هم یافت می‌شود. می‌دانم که وقت می‌گیرد، اما به او بیاموزید که اگر با کار و زحمت خویش یک دلار کاسبی کند، بهتر از آن است که جایی روی زمین ۵ دلار بیابد. به پسرم بیاموزید که در مدرسه بهتر این است که مردود شود؛ اما با تقلب به قبولی نرسد و ارزش‌های زندگی را به پسرم آموزش دهید. اگر می‌توانید به پسرم یاد بدهید که در اوج اندوه، تبسم کند و به او بیاموزید که از اشک ریختن خجالت نکشد.

فیلسوف دیگری می‌گوید: من معلم هستم. من درست آن لحظه‌ای از زمان به دنیا آمدم که سواد بر زبان کودکی جاری می‌شد. من نفر اول هستم که جوانان آتن را برای کشف ایده‌های نو به کار گرفته‌ام. من کریستین اندرسن هستم که حقیقت را به وسیله داستان‌های بی‌شمار آشکار ساخته‌ام. یک دکتر اجازه دارد تا در یک لحظه سحرآمیز، زندگی را به دنیا بازگرداند و من اجازه دارم که هر روز با سوال‌های نو، عقاید نو و دوست‌های نو شاهد تازه‌ای از زندگی باشم.

اما بگذارید معلمان، معلم بمانند و معلمی را از معلمان نگیرید. معلمان، عشق و شور می‌خواهند و مسوولان موظفند که این امور را مهیا نمایند؛ ولیمتاسفانه مسوولان بیشتر به امور سیاسی جناحی و حزبی مشغولند و فرهنگیان را مهم نمی‌دانند و قطعا جامعه بدون فرهنگ و فرهنگیان ره به جایی نخواهد برد، حتی اگر مسوولان تنها به فکر خود باشند نیز لازم است که فرهنگ را جدی بگیرند ...

 

* سخن معلم